Hoe pak je overgewicht bij kinderen aan?

overgewicht bij kinderen

Denk je dat je kind overgewicht heeft en vraag je je af hoe je het kan helpen om zich beter te voelen over zijn lichaam? Het is niet altijd duidelijk wat precies de oorzaak is van het gewichtsprobleem en hoe je het goed aanpakt. Wat zijn de oplossingen? Hoe kan je je kind ondersteunen, goede eetgewoonten aanleren en hem tegelijkertijd te helpen aan zelfvertrouwen te winnen? Wij hebben in dit artikel een aantal tips verzameld.

Wat is overgewicht bij kinderen?

Om erachter te komen of je kind overgewicht heeft of niet, gebruik je een eenvoudige berekening. Zorgmedewerkers gebruiken de BMI (Body Mass Index). Die wordt berekend door het gewicht te delen door de lengte in het kwadraat: (lichaamsmassa in kilogram) / (lengte in meter)². Het resultaat wordt vervolgens op een lichaamsmassa-curve (of gewichtscurve) geplaatst. Het ideale gewicht benadert deze curve zo dicht mogelijk. Als het gewicht van je kind eronder ligt, is er sprake van ondergewicht. Als het gewicht van je kind boven de curve ligt, heeft hij of zij overgewicht. Je arts zal je meer duidelijkheid kunnen geven.

Wat is de oorzaak van overgewicht bij kinderen?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van overgewicht:

  • Een onevenwichtige voeding is de meest voorkomende oorzaak.
  • Een zittende levensstijl en dus onvoldoende energieverbruik.
  • Slaapstoornissen zijn een risicofactor.
  • Psychologische stoornissen (angst, emotionele beheersing, depressie, enz.).
  • Familiale aanleg (genetisch of niet).
  • Overgewicht of zwangerschapsdiabetes tijdens de zwangerschap van de moeder.
  • Het nemen van bepaalde medicijnen.
  • Etc.

Wat kan je doen?

Voordat je in actie schiet, probeer eerst de oorzaak van het overgewicht van je kind te achterhalen. Daarnaast is het ook belangrijk om te voorkomen dat je kind zich schuldig gaat voelen. Positieve communicatie en goede eetgewoonten zijn essentieel.

Veel professionals zijn gespecialiseerd in het helpen van je kind: diëtisten, voedingsdeskundigen, psychologen, kinderartsen, enz. Sofrologie of yoga kan je kind ook helpen om zich beter te voelen door stress te verlichten.

Wat zijn goede eetgewoonten om aan te leren?

Er zijn verschillende goede eetgewoonten die je je kind kan aanleren. Natuurlijk krijg je het beste advies, aangepast aan de situatie van je kind, met de hulp van een bekwaam persoon, zoals een voedingsdeskundige.

Hier volgen enkele interessante tips om de eerste stap te zetten naar een evenwichtige voeding:

  1. In de eerste plaats wordt vaak een regelmatig voedingspatroon aanbevolen, in een aangename omgeving zonder beeldschermen.
  2. Ten tweede is het belangrijk om samen met je kind naar de Schijf van Vijf te kijken. Zo ziet je kind in één oogopslag welke levensmiddelen de voorkeur genieten. Voedingsdeskundigen bevelen ook vaak aan het bord tijdens de maaltijd in drie verschillende delen te verdelen: één voor eiwitten, één voor groenten en één voor zetmeelhoudende voedingsmiddelen.
  3. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen en kant-en-klaarmaaltijden (diepvriesproducten, bereide snacks, bereide sauzen, voedsel in blik, enz.) Die zijn meestal te zout of te zoet. Daarom is het beter om zelf verse en biologische producten klaar te maken.
  4. Suiker is een echte boosdoener omdat het een aantal ziekten veroorzaakt (diabetes, hart- en vaatziekten, spijsverteringsproblemen, enz.) en ook overgewicht omdat het in vet omgezet wordt. Snoep en suikerhoudende snacks zijn daarom af te raden. Geef altijd de voorkeur aan gewoon water, dat is nog steeds de beste drank voor je kind.
  5. Aarzel niet om de kinderen te betrekken bij de bereiding van de maaltijden. Het is een goede gelegenheid om hen vertrouwd te maken met evenwichtige voeding.
  6. Naast voeding is het ook belangrijk dat je kind voldoende beweging krijgt. Aarzel niet om er zoveel mogelijk op uit te gaan en moedig hen aan om lichamelijk actief te zijn!

Wil je nog ideeën opdoen over hoe je je kind gezonde tussendoortjes kan geven voor op school of zelfs thuis? Lees de beste tips van een voedingsdeskundige in dit interview.

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages