8 oorzaken van slaapstoornissen bij zwangere vrouwen

slaapstoornissen bij zwangere vrouwen

Slaapstoornissen komen vaak voor bij zwangere vrouwen als gevolg van hormonen, gewichtstoename of ochtendmisselijkheid. In de late zwangerschap kunnen angst en stress ook leiden tot slapeloosheid. Dit is echter het moment waarop de aanstaande moeder goed moet uitrusten, zodat zij klaar is voor de bevalling.

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van slaapstoornissen bij zwangere vrouwen? Deze 8 zal je al zeker herkennen:

1. Angst

Zodra je weet dat je zwanger bent, kan de angst voor een miskraam en het verlies van de baby, maar ook alle veranderingen in het leven die daarmee gepaard gaan, een factor zijn die slapeloosheid in de hand werkt.

Meestal zal de angst na verloop van tijd vanzelf afnemen, om pas vanaf de 7e of 8ste maand weer terug te keren.

2. Hormonale onrust

Een zwangerschap staat gelijk aan een grote hormonale omwenteling. Oestrogeen en progesteron kunnen daarom bij zwangere vrouwen onregelmatige slaapcycli veroorzaken.

3. Nachtmerries

Nachtmerries houden rechtstreeks verband met de angsten en zorgen van de aanstaande moeder en haar naderende bevalling. Ze weerspiegelen de psychologische toestand van de zwangere vrouw.

4. Zure reflux

Zure reflux of gastro-oesofageale reflux is een bekend probleem voor zwangere vrouwen en wordt versterkt wanneer zij gaan liggen.

5. Rugpijn

Rugpijn komt vrij vaak voor aan het einde van de zwangerschap en wordt veroorzaakt doordat de baby steeds meer ruimte inneemt en ongemak veroorzaakt bij de aanstaande moeder.

6. De drang om meerdere keren per nacht te plassen

De baarmoeder drukt steeds meer op de blaas naarmate de zwangerschap vordert, waardoor de zwangere vrouw 's nachts verschillende keren moet opstaan om naar het toilet te gaan.

7. Nachtelijke krampen

Krampen worden veroorzaakt door een verhoogde bloedstroom of een tekort aan calcium, ijzer of foliumzuur.

8. De bewegingen van de baby

Tijdens de zwangerschap kunnen de bewegingen van de baby zorgen voor slapeloze nachten. Je zal snel merken dat baby's 's nachts erg actief zijn! En hoe ouder de baby wordt, hoe meer zijn bewegingen je slaap zullen verstoren.

Welke oplossingen bestaan er om slaapstoornissen bij zwangere vrouwen te voorkomen?

Op je zij slapen met een borstvoedingskussen om de spanning in het lichaam te verlichten, kan een uitstekende oplossing zijn. Verder zijn ontspanningsmethoden, meditatie, oefeningen uit de sofrologie of yoga ook effectief.

Het is ook belangrijk om een gezonde levensstijl aan te houden, zoals steeds op hetzelfde moment te gaan slapen en op te staan en een evenwichtig voedingspatroon te kiezen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die nodig zijn voor de ontwikkeling van je baby en je eigen gezondheid.

Als de slapeloosheid blijft aanhouden, kan je arts, apotheker of gynaecoloog kruideninfusies of homeopathie voorschrijven om de last te verlichten.

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages