Co-sleeping met je baby: hoe pak je dat aan?

Co-sleeping met je baby: hoe pak je dat aan?

Co-sleeping, of het samen slapen met je kind, heeft zowel voor- als tegenstanders. Maar wat is het juist, welke vormen bestaan er en hoe pak je het goed aan? Je leest er hier alles over.

Wat is co-sleeping?

Co-sleeping bestaat in verschillende vormen, maar meestal bedoelen we met deze term dat ouder(s) en kind samen in één bed slapen. Er bestaan echter ook “co-sleepers”, dat zijn babybedjes waarvan de zijkant opent zodat je een soort verlengstuk krijgt van je eigen bed. Ouder(s) en kind kunnen zo samen slapen, maar toch elk in een eigen bed. Als je kind in een gewoon wiegje bij je in de kamer slaapt, spreken we over “rooming-in”.

Co-sleeping zou bevorderlijk zijn voor de hechting van je kindje en de ontwikkeling van de emotionele, sociale en cognitieve hersenen. Het geeft je kind een veilig gevoel en zorgt voor minder angstgevoelens bij het slapen. Tijdens het borstvoeden is het ook handig om je baby in je buurt te hebben en snel te kunnen voeden ’s nachts. Kinderen van ongeveer een jaar oud hebben het ook dikwijls lastig met alleen slapen. Dan kan co-sleeping ook dat veilige en geborgen gevoel geven.

Is co-sleeping veilig?

Co-sleeping is perfect veilig, als je het op de juiste manier aanpakt. Een veelgehoorde bezorgdheid is dat je als ouder al slapend op je baby zou rollen, waardoor hij kan stikken. Onderzoek spreekt dat echter tegen. Uit een onderzoek van de Mother-Baby Behavioral Sleep Laboratory bleek dat moeders die hun baby’s (van 2 tot 4 maanden oud) borstvoeding geven en samen slapen, de hele nacht (en dus in alle slaapfasen) op elkaar reageren.

Toch zijn er bepaalde situaties waarin co-sleeping geen goed idee is:

  • Als jij of je bedpartner rookt (zowel tijdens als na de zwangerschap). Dat verhoogt namelijk de kans op wiegendood.
  • Bij alcohol- of medicijngebruik waardoor je minder alert bent.
  • Als je een ziekte of aandoening hebt waardoor je je minder bewust bent van je slapende kindje.
  • Als je oververmoeid bent en daardoor minder goed op je slapende kind reageert.
  • Als je flink overgewicht hebt.
  • Als je baby zeer primatuur is.
  • Als je baby dysmatuur is en een te laag geboortegewicht heeft in verhouding tot de zwangerschapsduur.
  • Als je baby koorts heeft.
  • Als je baby flesvoeding krijgt. De hormonen van een lacterende moeder maken haar waakzamer en alerter. Een moeder die geen borstvoeding geeft, mist die hormonen en kan dus minder waakzaam zijn in haar slaap.

Waarop moet je letten bij co-sleeping?

Om op de meest veilige manier aan co-sleeping te doen, zijn er een aantal zaken waarop je extra moet letten.

Bij het gebruik van een co-sleeper naast je bed:

  • Meet de hoogte van jouw bed tot bovenaan de matras.
  • Stel de co-sleeper af op die hoogte.
  • Zorg dat de matras van de co-sleeper goed aansluit op jouw matras.
  • Leg je baby op zijn rug te slapen.

Als je baby bij jou mee in bed slaapt:

  • Zorg voor een stevige matras. Een zachte matras en een waterbed zijn niet geschikt.
  • Zorg dat je baby geen dekbed, deken of kussen op het hoofd kan krijgen.
  • Zorg dat je baby het niet te warm krijgt, de ideale slaapkamertemperatuur is 16 à 18 graden.
  • Laat je baby nooit alleen in een bed voor volwassenen slapen.
  • Zorg dat je baby niet uit bed kan vallen.
  • Als er meerdere kinderen in bed liggen, zorg dan dat jij of je bedpartner tussen de baby en het oudere kind ligt.
  • Laat geen huisdieren bij je baby slapen.

Hoe kan ik een co-sleeper opmaken?

Je maakt een co-sleeper eigenlijk op dezelfde manier op als elk ander babybedje. Zorg dat je het beddengoed strak instopt aan de zijkanten en het voeteneinde zodat je baby niet kan draaien. Dan kan hij namelijk in een houding komen te liggen die zijn ademhaling beperkt en dat kan tot wiegendood leiden.

Een slaapzak is nog iets veiliger voor je kindje, zeker zodra hij of zij beweeglijker wordt. Als je kind gaat schuiven in bed, kan een deken voor onveilige situaties zorgen. Met een slaapzak is die kans meteen een heel stuk kleiner. Verder kan ook het gebruik van een babynestje helpen om te voorkomen dat je baby gaat rollen of schuiven in bed.

Tot welke leeftijd co-sleeping?

Bepaalde onderzoekers raden co-sleeping aan tot het kind 3 of 4 jaar oud is. Het zou de band tussen ouders en kind versterken en de ontwikkeling van de hersenen bevorderen. Die keuze maken jullie natuurlijk het best zelf, naargelang jullie situatie. We kunnen ons namelijk heel goed voorstellen dat jullie ook wel eens opnieuw het bed met z’n tweetjes willen delen.

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages