Help, mijn kind heeft nachtmerries

Help, mijn kind heeft nachtmerries

Je kind wordt regelmatig gillend wakker ’s nachts of wil niet gaan slapen door de monsters onder het bed? Geen paniek, we geven enkele praktische tips hoe je hier als ouder het best mee omgaat.

Nachtmerries komen heel vaak voor, vooral bij kinderen tussen 1 en 8 jaar. Dat is natuurlijk niet leuk, maar dromen hebben een nuttige functie. Ze zijn noodzakelijk bij het verwerken van de indrukken van de voorbije dag en geven negatieve gevoelens een plekje.

Hoe reageer ik als mijn kind een nachtmerrie heeft?

Als je kind wakker wordt van een nachtmerrie is het belangrijk dat je als ouder aanwezig bent. Ga naar je kind toe en troost het. Maak duidelijk dat dromen niet echt zijn, maar neem zijn angst ernstig en laat ruimte om de emotie toe te laten. Wuif de angst niet weg als iets irrationeels. Voor je kind lijkt zo’n droom namelijk heel realistisch, zeker als het net wakker is geworden. Als je kind al wat groter is, kunnen jullie samen een gek of grappig einde bedenken voor de nare droom. Steek geen licht aan, dat bemoeilijkt het opnieuw inslapen.

Hoe stel ik mijn kind gerust als het bedtijd is?

Nachtmerries zijn nuttig, maar kunnen er wel voor zorgen dat je kind bang wordt om te gaan slapen, uit schrik dat de enge dromen terugkomen. Er zijn een aantal trucjes die kunnen helpen om je kind rustig in zijn bedje te laten kruipen.

  1. Hanteer een vast bedritueel.
    Het is een reeks handelingen die je elke avond in dezelfde volgorde herhaalt. Bijvoorbeeld: wassen, tanden poetsen, pyjama aandoen, verhaaltje lezen. Door de dagelijkse voorspelbaarheid voelt je kind aan dat het bedtijd is en zal het makkelijker zijn om in slaap te vallen.
     
  2. Gebruik een klein lampje dat je in het stopcontact steekt.
    Vaak zijn kinderen bang van het donker omdat ze niet weten wat er zich in de duisternis afspeelt. Een lampje kan dan soelaas brengen. Let er wel op dat het niet te fel is, want dat geeft het verkeerde signaal aan het lichaam. Het lijkt dan dat de dag nog niet voorbij is.

     
  3. Lees een verhaaltje voor.
    Natuurlijk kies je niet voor een spannend verhaal, maar een rustig of grappig verhaaltje waar je kind blij en kalm van wordt. Zo’n verhaal kan de basis leggen voor een fijne droom.

     
  4. Introduceer ontspanningsoefeningen bij oudere kinderen.
    Je vindt online heel wat oefeningen voor kinderen zoals ademhalingsoefeningen of kinderyoga. Dat ontspant niet alleen het lichaam, maar ook de geest en je kind zal rustiger kunnen gaan slapen.

     
  5. Werken deze tips niet? Haal dan het grove geschut boven: monsterspray. Neem een propere plantenspuit en vul die met water. Voeg eventueel wat lavendelolie of een andere geur toe. Plak een afbeelding van een zelfgetekend monster met een groot rood kruis over op de zijkant. Voor je kind gaat slapen kan je de kamer rondgaan en alle monsters verjagen.

Tot slot, wees altijd begripvol voor de angsten van je kind. Zo weet het dat het je kan vertrouwen en voelt het zich veiliger.

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages