Het ontbijt, een essentiële maaltijd

Het ontbijt, een essentiële maaltijd

Alle voedingsdeskundigen zijn het erover eens dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, voor volwassenen maar nog meer voor kinderen. In dit artikel vind je alles wat je moet weten over de kick-start van jullie dag!

Het ontbijt, de belangrijkste maaltijd van de dag

Of ze nu 8, 10 of 12 uur slapen, het ontbijt is de eerste maaltijd die je kinderen eten na hun slaap. De maaltijd moet hun lichaam dus voorzien van de brandstof die ze nodig hebben om de dag goed te beginnen. Ontbijten is dan ook de ideale manier om energie aan te vullen, vermoeidheid te bestrijden en om honger te voorkomen. Het ontbijt wordt vaak over het hoofd gezien door gebrek aan tijd of eetlust, maar een kind met een lege maag naar school sturen is absoluut ‘not done’. Integendeel, het ontbijt zou 20 tot 25% van de dagelijkse energie-inname moeten vertegenwoordigen.

Wat is een goed ontbijt?

Een uitgebalanceerd ontbijt laadt de batterijen op voor een dag vol pret!

  • Melk of een melkproduct (yoghurt, kaas, kwark): bron van calcium en eiwitten die essentieel is voor de groei,
  • Brood, beschuit, granen: leveren energie voor een lange periode,
  • Een stuk vers fruit of vruchtensap: voor vitaminen en mineralen,
  • Suiker, jam of honing -met mate-: voor onmiddellijke energie,
  • Boter: voor lipiden, maar ook voor vitamine A (voor de huid en het immuunsysteem) en vitamine D.

Wees voorzichtig met cornflakes. De fabrikanten ervan verleiden je peuter graag met leuke dozen maar sommige bevatten veel te veel vet, verzadigde vetzuren, suiker en natrium. Kijk dus zeker naar de samenstelling. Idealiter bevatten ze per 100g niet meer dan 5g vet, 20g suiker, 2,5g verzadigde vetzuren en 0,3g natrium. Granen met honing of chocolade behoren tot de zoetste. Geef ze dus zeker niet elke dag en wissel af met een goed stuk brood of een zelfgemaakte cake.

Hoe ongezond is het ontbijt overslaan?

Het is echt niet aan te raden om het ontbijt over te slaan, je riskeert namelijk:

  • Een ‘bummer’ halverwege de ochtend: minder aandacht, minder concentratie, minder onthouden en minder deelname aan de les of professionele activiteit.
  • Zin in een tussendoortje, wat vaak uitmondt in een veel te grote snack door de honger en een onevenwicht in de voeding, waarvan geweten is dat het een belangrijke factor kan zijn bij gewichtsproblemen.
  • Prikkelbaarheid, boosheid en zelfs verdriet.

Hoe zorg je ’s ochtends voor eetlust?

Als je kindje niet gemakkelijk wakker wordt, probeer hem of haar dan eerst klaar te maken alvorens je het ontbijt voorschotelt. Zet de tafel de avond voordien. Zo bespaar je zelf tijd en wakker je de eetlust van je kindje aan. De geur van lekker brood doet de rest. Als het lukt, eet dan zeker samen. Het is leuk om wat tijd samen door te brengen voordat jullie uit elkaar gaan voor de dag. Als je kindje jou ziet genieten, zal hij of zij vast je gedrag beginnen imiteren.

Het ontbijt is echt een belangrijke maaltijd voor je kind (en ook voor jou), vergeet dit niet!

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages