Specifieke voedingsbehoeften voor kindjes tot 3 jaar

Specifieke voedingsbehoeften voor kindjes tot 3 jaar

Eten? Dat is zowat de favoriete bezigheid van je baby!

Vanaf 6 maanden zal je kindje stilaan nieuwe smaken uitproberen, zijn of haar smakenpalet verbreden en stilaan gaan eten zoals de rest van het gezin. Kindjes die jonger zijn dan drie jaar, hebben echter specifieke voedingsbehoeften. We vertellen je er hier graag meer over!

Een periode van intense groei

Tijdens het eerste levensjaar groeit je kindje het snelste. Zijn of haar lengte neemt met 50% toe (van ongeveer 50 cm tot 75 cm) en het lichaamsgewicht gaat maal drie (van ongeveer 3,5 kg tot meer dan 10 kg). De schedelomtrek neemt in 2 jaar tijd met maar liefst 14 cm toe. In totaal wordt het gewicht van je kindje tijdens de eerste drie levensjaren verviervoudigd en de lengte verdubbeld. Voeding is dan ook van levensbelang als motor van deze sterke groei van lichaam en botten.

Een periode van intense ontwikkeling

De eerste drie levensjaren worden ook gekenmerkt door psychomotorische, cognitieve, zintuiglijke en relationele ontwikkeling. Als je weet dat het gewicht van de hersenen in diezelfde periode vier keer zo groot wordt, is meteen duidelijk hoe dat komt!

Ontwikkelen van stofwisseling en spijsvertering

De ontwikkeling van de functies van de slokdarm, darmen, lever, nieren en alvleesklier gebeurt, net als de ontwikkeling van immuniteit, geleidelijk aan. Zo hebben de nieren van een zuigeling bijvoorbeeld niet dezelfde capaciteit als die van een volwassene. Meteen ook de reden waarom jouw baby in de eerste maanden enkel melk kan drinken.

Specifieke voedingsvereisten

Het is belangrijk dat voeding van zuigelingen en jonge kinderen aangepast is aan hun fysiologische behoeften, hun spijsvertering en hun metabolische ontwikkeling. Daarom is de kwaliteit en de hoeveelheid voedsel erg belangrijk:

  • De inname van eiwitten mag niet meer dan 10% van de totale energie-inname bedragen. Te veel eiwitten kunnen namelijk leiden tot overbelasting van de nieren. Dierlijke eiwitten beperk je best tot 10gr/dag tijdens het eerste levensjaar, 20gr/dag in het volgende jaar en 30gr/dag tussen twee en drie jaar.
  • Koolhydraten zijn een uitstekende bron van energie. Het is zeker niet nodig om suiker aan voeding toe te voegen, dit doet je kind alleen maar naar extra zoetigheid verlangen.
  • De inname van natrium moet heel beperkt zijn omdat de nierfunctie nog niet op punt staat.
  • IJzer voorkomt bloedarmoede. Je vindt het in melk, vlees, vis, peulvruchten en granen.
  • Calcium is essentieel voor de ontwikkeling van de botten en de zenuwfunctie. Het zit in melk, kaas, eieren, vis, granen, groenten en gedroogd fruit.
  • Vitaminen zijn nodig voor meerdere metabole functies. De grootste leveranciers? Melk, fruit, groenten en granen. Vitaminen zorgen ook voor vezels voor de spijsvertering.
  • Voedingsmiddelen met conserveringsmiddelen, kleurstoffen, zoetstoffen, hormonen en onnatuurlijke smaken zijn te vermijden.

De eerste drie levensjaren van je kindje zijn dus een periode van intense ontwikkeling, maar ook van vervolmaking van een aantal lichaamsfuncties. Beide zaken vereisen dus extra aandacht op het vlak van voeding! Bovendien moet je in deze periode ook aandacht besteden aan het opbouwen van goede eetgewoonten. Die zullen invloed hebben op het latere voedingsgedrag. Eenvoudige, natuurlijke en gevarieerde producten zijn hier de sleutel tot succes!

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages