Constipatie

Als je zwanger bent werken je darmen met enige vertraging, zeker als je eerder al last had van verstopping. Pak dit probleem meteen aan, want het kan infecties van de urinewegen veroorzaken.

Hier zijn drie simpele manieren om je te helpen:

  • neem voldoende lichaamsbeweging. Een half uurtje wandelen per dag kan al volstaan om je darmfuncties terug in evenwicht te brengen.
  • eet voedingsmiddelen die de darmdoorgang bevorderen: groene groenten, vers fruit of compotes, granen, volkorenbrood, yoghurt, en natuurlijk: pruimen. Vervang witte suiker door honing. Drink veel water met een laag zoutgehalte. Drink bij het opstaan een glas sinaasappelsap, druivensap of simpelweg een glas water.
  • zorg voor een regelmatige toilethygiëne: probeer naar het toilet te gaan op vaste uren.

Voorzichtig !

Het is niet erg als je slechts 2 of 3 keer per week stoelgang hebt. Je moet niets forceren. Het Europees Geneesmiddelen Agentschap beveelt het gebruik van zwelmiddelen aan als verandering van het voedingspatroon niet helpt bij constipatie, ook tijdens de zwangerschap en de borstvoeding. Neem geen laxeermiddelen in zonder de toestemming van je dokter.

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages