Rugpijn

Het gewicht van je baby laat zich voelen. Daardoor loop je met holle rug en begint je rug pijn te doen. Het is de meest voorkomende klacht bij zwangere vrouwen.

Rugklachten komen vaak voor tijdens de zwangerschap. Enerzijds neemt het lichaamsgewicht toe en verandert de lichaamshouding. Hierdoor worden de rug en het bekken extra belast. Anderzijds kunnen de spieren en ligamenten minder gewicht dragen door hormonale veranderingen. Over het algemeen verdwijnen de klachten enige tijd na de zwangerschap weer.

Grijp tijdig in om de pijn te voorkomen.

  • Kantel je bekken geregeld naar achter. Deze beweging spant je buikspieren en voorkomt
  • een holle rug. Doe dat vooral wanneer je gaat zitten, als je voorover buigt, iets opraapt...
  • Vermijd langdurig stilstaan.
  • Draag geen schoenen met hoge hakken.
  • Loop rechtop. Bekijk jezelf in de spiegel om zo nodig je houding te corrigeren.
  • Slaap op een stevige matras.
  • Zwem op je rug. Dat verlicht meteen de pijn.
  • Osteopathie of acupunctuur zijn goede alternatieven.

Neem tijd voor jezelf!

Het is belangrijk om tijdens de zwangerschap rustperiodes in te lassen (2x per dag van 15 tot 20 minuten).

Zwangerschapskussen

Slapen doe je best op de zijkant met opgetrokken knieën en een (zwangerschaps)kussen tussen je benen. Slaap je toch liever op je rug, plaats het kussen dan onder je knieën. Om weer uit bed te komen, vertrek je best steeds vanuit zijlig.

De belangrijkste tip om rugpijn tijdens je zwangerschap te voorkomen, is goed naar je lichaam luisteren. Neem de tijd voor dingen en pak op tijd je rust als je lichaam dit aangeeft.

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages