Spataders

Zware benen, een gezwollen gevoel, pijnlijke en tintelende spanningen: spataders zijn echt niet fijn. 

Ze komen het vaakst voor in de tweede helft van een zwangerschap. Omdat je nu meer bloed aanmaakt, worden de vaatwanden abnormaal wijder. Gelukkig verdwijnen ze terug na de bevalling. Indien nodig kunnen ze behandeld worden door een specialist. 

Hoe kan je spataders vermijden?

  • Wandel minstens 30 minuten per dag.
  • Ga regelmatig zwemmen.
  • Doe geregeld prenatale oefeningen. Ze verbeteren je bloedcirculatie.
  • Ga gedurende de dag regelmatig liggen.
  • Probeer zo weinig mogelijk te staan. Ook je werkplek kan, al dan niet op doktersadvies, worden aangepast. Thuis worden het strijkwerk en het bereiden van maaltijden best zittend uitgevoerd.
  • Vermijd spannende kleding : knellende sokken en laarzen, kousen en panty’s met elastiek.
  • Trek je kousen en panty’s al liggend aan als je bloedvaten nog niet zijn uitgezet.
  • Vermijd warmte aangezien het je aders uitzet : verwarmingsapparaten, te hete baden, intensieve en langdurige zon.
  • Draag panty’s of steunkousen die het comfort voor zware benen verbeteren. 

Amai, mijn benen!

Je benen dragen nu 10 tot 20 kg extra mee en je zal het geweten hebben! Op alle mogelijke manieren: spataders, zware benen, het ophouden van vocht en andere kleine kwaaltjes. Heb je last van haarfijne, roze of paarse sporen op je benen? Maak je niet druk, die verdwijnen terug na de geboorte. Ze worden veroorzaakt door de verwijding van de
kleinere bloedvaten.

Spataders op de vulva 

De vulva is een andere plaats waar spataders kunnen voorkomen. Ook al zijn ze zeldzaam, ze kunnen je de nodige pijn bezorgen bij het wandelen of het vrijen. Lokale verzorging kan de pijn verlichten. Na de bevalling genezen ze uit zichzelf.

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages