Zwanger, ik vergeet alles!

Je gsm zoeken terwijl je hem 5 seconden geleden nog vast had, belangrijke afspraken vergeten, niet meer weten waar je de auto geparkeerd hebt… Herkenbaar voor iedereen, maar nu je zwanger bent zijn dit dagelijkse taferelen. Je bent zo verstrooid – hoewel je normaal een goed geheugen hebt! Deze toenemende vergeetachtigheid en verstrooidheid wordt ook wel zwangerschapsdementie genoemd en 80% van zwangere vrouwen heeft er last van. Hoe komt dit en wat kan je eraan doen? We leggen alles hier uit.

Zwangerschapsdementie, wat is dat?

De naam is een beetje misleidend, want eigenlijk heeft het niks met dementie te maken. Tijdens je zwangerschap werken je werkgeheugen en reactievermogen minder optimaal en dat betekent dat je meer vergeetachtig en verstrooid bent. Bij “echte” dementie is het geheugenverlies permanent, maar bij zwangere vrouwen is dat gelukkig niet het geval. Het is gewoon een vervelend zwangerschapskwaaltje dat vanzelf verdwijnt in het jaar na je bevalling.

Wat zijn de oorzaken van zwangerschapsdementie?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken waardoor je meer vergeetachtig bent tijdens je zwangerschap.

1. Prioriteitenswitch

Nu je zwanger bent, vergeet je meer, en dat is niet helemaal verrassend: je staat op een punt van grote verandering en al je aandacht gaat uit naar je baby en alles wat je nog moet regelen. Je brein focust zich op het belangrijkste, je baby, dus er is wat minder plaats voor andere zaken. Zwanger zijn neemt veel mentale plaats in beslag, dus geen wonder dat je af en toe ergens ander bent met je gedachten.

2. Hormonen

Hier zijn ze weer, de hormonen. Progesteron, een van de hormonen die door je lijf giert tijdens je zwangerschap, is verantwoordelijk voor de innesteling van de bevruchte eicel, voor de groei van de baarmoeder en voor je melkproductie. Jammer genoeg heeft deze verhoogde hoeveelheid progesteron ook een remmende werking op de delen van de hersenen waar herinneringen worden opgeslagen en opgehaald. Geen wonder dus dat je meer vergeet.

3. Slaapgebrek

En dan komt er nog bij dat je waarschijnlijk minder goed slaapt tijdens je zwangerschap, zeker tijdens je eerste en derde semester. Slaapgebrek en vermoeidheid kunnen de goede werking van je geheugen beïnvloeden. In je slaap laadt je brein zich weer op en wordt je geheugen als het ware geüpdatet. Als je weinig of slecht slaapt, wordt dit proces verstoord en vergeet je sneller dingen.

4. Choline

De laatste boosdoener is choline. Deze voedingsstof is een belangrijke bouwsteen voor acetylcholine, dat belangrijk is voor je geheugenvorming, maar ook voor de vorming van het brein van je baby. Het kleintje in je buik snoept dus een deel van jouw voorraad choline, waardoor er dus minder voor jou overblijft. Het gevolg: een vergeetachtige mama. Je kan dit een beetje opvangen door choline-rijke voeding op je menu te zetten, zoals eieren, rundvlees, melk, sojabonen, noten en citrusvruchten.

Tips om dingen te onthouden

  • Lang leve to-do-lijstjes. Maak aan het begin van de dag een lijstje met alles wat je die dag moet doen en leg het ergens zichtbaar.
  • Schrijf alles op. Moet je iets doen en mag je iets absoluut niet vergeten? Pen het neer op een stuk papier of hou notities bij op je gsm in je notities-app.
  • Zet een alarm op je gsm voor belangrijke afspraken, of plan het in op je digitale kalender en stel een reminder in.
  • Leg belangrijke spullen op een vaste plek, zoals je autosleutels of je portemonnee.
  • Rust goed uit. Je hebt het gelezen, een goede nachtrust is essentieel voor een goede werking van je brein. Dutjes kunnen ook wonderen doen.
  • Vraag hulp. Je partner, familie of vrienden kunnen je dingen helpen herinneren of je zeggen waar je iets hebt gelegd.
  • Stress niet te veel. Zie er de humor van in! Lach gewoon mee met je partner wanneer je vraagt waar je bril is terwijl je hem op hebt. Uiteindelijk is het allemaal

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages