Stress tijdens je zwangerschap

Stress tijdens je zwangerschap

Zwanger zijn brengt heel wat vragen en stress met zich mee. Zal ik een goede moeder zijn en voor mijn baby kunnen zorgen? Wat zijn de risico’s als ik rauwe kaas eet of  op mijn linkerzij lig? …  Stop! Laat stress je lichaam niet overnemen! Neem een stapje terug en haal diep adem...

Luister naar je lichaam en herken je grenzen

Tijdens je zwangerschap lopen de emoties soms hoog op terwijl je lichaam snelle evolueert: een echte rollercoaster dus! Maak van deze periode in je leven gebruik om te leren naar je lichaam te luisteren, vooral op werkvlak. Neem moeheid en kwaaltjes niet licht op: soms is het gewoon tijd om even af te remmen. Het is logisch dat je bang bent om opzij gezet te worden wanneer je niet zo goed presteert als voorheen. Weet echter dat de wet je beschermt tegen ontslag tijdens je zwangerschap en zelfs daarna. Ga de dialoog aan met je werkgever en zoek samen naar oplossingen.

Vermoeidheid versterkt negatieve emoties

Onderschat de gevolgen van vermoeidheid op je emoties niet. Wanneer je moe bent, worden je emoties moeilijker beheersbaar en verdwijnt stress minder snel.

  • Neem een aantal goede gewoontes aan:
  • Ga vroeg naar bed om je uren slaap te halen
  • Doe een dutje van zodra je de kans krijgt
  • Gun jezelf genoeg pauzes: als je niet kunt slapen, luister dan even naar muziek of mediteer wat om te ontspannen.

Er zijn heel wat manieren om je batterijen op te laden!

Vertrouw op je eigen gevoel

Nu je zwanger bent, is jouw eigen gevoel meestal het juiste. Je omgeving mag dan wel graag helpen met ticks en tricks, de beste referentie ben je nog steeds zelf. Luister niet naar vreselijke verhalen over zwangerschappen en bevallingen en hou je antwoord kort en beleefd. Je hoeft deze dingen niet te horen, ze vergroten enkel je angst- en stressniveau. Kies in plaats daarvan voor ontspannende momenten met vrienden en familie.

Mediteren tijdens je zwangerschap houdt je stressniveau onder controle

Wat dacht je van een meditatie- of relaxatiesessie tijdens je zwangerschap? Mindfulness en yoga kunnen je welzijn enorm verhogen!

Start alvast met deze kleine oefening, die je perfect thuis kan doen:

  • Kies een rustige plek, indien mogelijk in het donker.
  • Ga met je rug op de grond liggen en ondersteun je hoofd met een plat kussen.
  • Til je benen op en laat ze rusten op de zitting van een stoel.
  • Adem zo rustig mogelijk en concentreer je op elke ademhaling: je kunt ze bijvoorbeeld tellen.
  • Ontspan geleidelijk al je spieren van je voeten naar je hoofd.
  • Maak je geest leeg en denk aan niets. Concentreer je enkel op je lichaam. Je zal merken dat alle andere gedachten stilaan vervagen.

Kan je je stress echt niet beheersen?

Als je de stress echt niet meer de baas kan, aarzel dan niet om erover te spreken met je vroedvrouw, gynaecoloog of psycholoog. Een zwangerschap brengt soms zaken uit het verleden naar boven. Voor de komst van je baby kan het nuttig zijn om hiermee komaf te maken. Tenslotte kunnen vermoeidheid en stress een negatieve invloed hebben op de gezondheid van jou en je baby... reden te meer om voor jezelf te zorgen!

Vergeet niet dat je hoogstens een paar keer in je leven zwanger wordt, je hebt dus het volste recht om het rustig aan te doen!

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages