Je kind nieuwe voeding leren proeven in 9 handige tips


Geschreven op 12/08/2022 door La Rédaction,
Gewijzigd le 12/08/2022

Kinderen iets nieuws leren eten, is geen gemakkelijke opgave. Net zoals bij het leren stappen of fietsen, moeten ze het keer op keer opnieuw proberen. Maar hoe pak je dat nu precies aan? Wij delen graag onze 9 beste tips met jou.

1. Wees geduldig

Soms heeft je kleuter wel 10 tot 15 pogingen nodig om iets te proeven, voor hij kan bepalen of hij iets lust of niet. Schrap bepaalde voeding dus niet meteen van het menu omdat je kind iets niet van de eerste keer lust.

2. Kies voor variatie

Schotel je kind voldoende afwisseling voor, niet alleen in soorten voedingswaren en smaken, maar ook in kleuren, vormen en texturen. Zo kan je bijvoorbeeld gekookte stukjes bloemkool door spinaziepuree mengen voor een variatie aan kleur en textuur. Door verschillende voedingsgroepen goed te combineren, leer je je kind ook meteen gezonde eetgewoontes aan.

3. Combineer smaken

Als je kind bijvoorbeeld heel erg graag worteltjes eet, kan je dat combineren met een nieuwe smaak die daarbij aanleunt. Meng bijvoorbeeld stukjes pompoen toe met stukjes wortel en laat je kind zo kennismaken met deze nieuwe groente.

4. Betrek alle zintuigen

“Eet niet met je ogen”, zeiden onze grootouders soms. Toch zijn al onze zintuigen belangrijk tijdens het proeven van nieuwe etenswaren. Laat je kind ze daarom ook vastpakken, eraan ruiken en ernaar kijken.

5. Geef het goede voorbeeld

Zien eten, doet eten. Toon je kind dus hoe het moet en proef samen van alles wat op zijn en jouw bord ligt. Laat zien dat jij het lekker vindt en eet met smaak.

6. Neem kleine stapjes

Verwacht niet meteen dat je kind zijn bord leegeet als er iets nieuws op het menu staat. Begin eventueel met het proeven van een hapje en bouw langzaam op. Er zullen ook dingen zijn die je kind nooit zal lusten.

7. Forceer niets

Als je kind echt hardnekkig weigert om te proeven, maak er dan geen heuse strijd van aan tafel. Probeer het op een later moment opnieuw, eventueel anders bereid of gepresenteerd, maar schrap het niet van het menu. Je kan er ook een spelletje van maken door je kind drie smaken te laten proeven: 2 bekende smaken en 1 nieuwe. Kan je kind raden wat het is?

8. Beloon niet met zoetigheid

Het is geen goed idee om goed eetgedrag te belonen met een zoet dessert. Daarmee bevestig je namelijk dat zoetigheid lekkerder is dan de rest. Beloon liever met een complimentje, affectie of een leuke activiteit.

9. Betrek je kind bij de maaltijd

Zelfs als je kind nog een kleuter is, kan je hem al betrekken bij de (voor)bereiding van de maaltijden. Stel samen het weekmenu op en laat je kind helpen bij het koken. Kinderen vinden het leuk om betrokken te worden. Laat je kind bijvoorbeeld  uit een lijst met afbeeldingen 3 soorten fruit en 3 soorten groenten kiezen die het die week wil eten en prikkel zijn nieuwsgierigheid door erover te vertellen en samen te gaan winkelen.

Op zoek naar nog meer tips om je kind gezonde eetgewoontes aan te leren? Lees dan snel het boekje “Gezond gebeten voor Kiddies” online. Deze infobrochure staat bomvol praktische tips en relevante info om je kind te laten kennismaken met gezonde voeding en goede eetgewoontes.

IN SAMENWERKING MET NICE