18 maanden, baby eet mee aan tafel

Voeding : vanaf 18 maanden eet je baby mee aan tafel

Je baby is al anderhalf ! De periode van de groentenpapjes is voorbij gevlogen en, beetje bij beetje, ontdekt je kindje nieuwe smaken en texturen.

Hij of zij kan intussen op kleine stukjes knabbelen en houdt ervan om mee te snoepen van jouw bord. Maar wat zijn eigenlijk de voedingsbehoeften van een kindje van 18 maanden ? We zetten ze hier even op een rij !

Het belang van melkvoeding voor je baby van 18 maanden

Zelfs als je kleine schat voldoende groeit, blijft moedermelk of groeimelk een belangrijke dagelijkse voedingsstof. Geef je baby dus nog steeds melk:

  • ‘s Ochtends en ‘s avonds in een flesje van ongeveer 250 ml
  • Op vraag, wanneer je nog borstvoeding geeft
  • In de vorm van andere zuivelproducten, zoals diegene die je zelf consumeert, bij voorkeur ongesuikerd.

Vanaf nu mag je kindje ook yoghurt en platte kaas proeven. Probeer zeker ook eens om gewone kaas te geven : camembert, emmental, comté, of zelfs… roquefort ! Het zal je verbazen welke uitgesproken smaken je kindje kan appreciëren! Let er wel op dat gesuikerde zuiveldessertjes een uitzondering blijven.

Vanaf 18 maanden mag je baby peulvruchten eten

Peulvruchten worden afgeraden tot de leeftijd van 15 tot 18 maanden omdat ze, voor die leeftijd, moeilijker verteren. Vanaf nu mag je ze echter, samen met wat aardappelen, naar hartenlust opdienen! Laat je kindje zeker ook eens erwten, spliterwten, kikkererwten of linzen proeven. Njam!

Vanaf 18 maanden: groentjes geplet of in stukjes

Afhankelijk van de voorkeur van je kleintjes, kan je de groentenpap laten voor wat ze is en starten met geplette groentjes of stukjes groente. Je kan er ook gesneden vlees of verkruimelde stukjes vis bij geven. Zacht fruit in stukjes kan vanaf nu ook: genieten!

18 maanden: tijd voor nieuwe culinaire ontdekkingen !

Laat je baby zo veel mogelijk nieuwe smaken ontdekken: op deze leeftijd vinden kindjes dat nog fantastisch ! Vanaf 2 jaar gaan smaken zich meer gaan uitspreken en kan je baby ‘moeilijker’ beginnen eten. Er breekt dan een nieuwe fase aan, waarin je kindje zich net afkeert tegen al wat nieuw is. Laat hem of haar dan eens helpen tijdens het koken : dat kan het proeven alleen maar bevorderen !

Vanaf 18 maanden: 4 maaltijden per dag om goed te groeien

  • Ontbijt : een fles melk van 250 ml + een granenproduct (brood) + een stuk fruit.
  • Lunch : groenten (geplet of in stukjes) + koolhydraten (pasta, rijst, brood) + vlees of vis (30 g) of een half hardgekookt eitje + een stuk fruit.
  • Tussendoortje: brood + kaas + fruit
  • Avondeten : 250 ml groeimelk + groene groentjes + een granenproduct (rijst…).
    Varieer en vermijd om twee keer na elkaar hetzelfde aan te bieden.

Proteïnen geef je ‘s middags of ‘s avonds, niet allebei!

Goede voedingsgewoontes

  • Voeg een beetje boter of een lepeltje olijfolie toe aan de maaltijd
  • Beperk suiker, snoepgoed en koekjes
  • Voeg geen zout toe aan de maaltijden
  • Beperk charcuterie, met uitzondering van gekookte ham
  • Vermijd gefrituurd voedsel, het is erg vet en verteert moeilijk.
  • Denk steeds aan water, dit blijft het beste drankje voor je kindje!

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages