Gezonde maaltijden en snacks voor op school

Gezonde maaltijden en snacks voor op school

Ben je op zoek naar gezonde en snelle maaltijden voor de kinderen als ze naar school gaan? Dan vraag je je misschien af hoe je ervoor zorgt dat je kinderen alle energie krijgen die ze nodig hebben voor een leerzame dag. We vroegen het aan voedingsdeskundige Catherine.

Catherine Dardenne is opgeleid fysiotherapeute, moeder van drie en gespecialiseerd in nutritherapie, binnen het Pazapacentrum in Éghezée. Ze is ook meditatie- en yogalerares. Catherine helpt mensen om hun voeding in balans te brengen en zo hun gezondheid te hervinden. Wij vroegen haar om waardevolle tips voor het bereiden van gezonde maaltijden en snacks voor kinderen.

Ontbijt: essentieel om de dag te beginnen

Om de dag goed te beginnen en in vorm te zijn om veel te leren, is een evenwichtig ontbijt onontbeerlijk volgens Catherine. Veel kinderen ontbijten 's morgens niet omdat ze vroeg opstaan, vooral als ze naar de crèche gaan. Ze hebben dan niet per se honger op dat moment.

"Ik raad ouders aan het ontbijt klaar te maken en de kinderen het in de crèche of op school te laten opeten. Daar zou ruimte voor moeten zijn op school," zegt ze.

Wat is een gezonde ochtendsnack?

We vroegen Catherine ook naar het ideale tussendoortje voor in de schooltas van je kind tijdens de schooldag.

Voor haar is het allemaal een kwestie van het organiseren van de maaltijden: "Een kind dat thuis goed ontbeten heeft, rond 7u30 of 8 uur, heeft geen tussendoortje nodig. Over het algemeen zitten de kinderen al om 11.30 uur aan tafel, dat is niet altijd het beste moment om te eten.”

"Het tweede wat ik op scholen zie, is dat de middagmaaltijd veel te groot is voor de kinderen. Voor de warme maaltijd is er vaak een soep, een hoofdgerecht en een dessert. Het zou beter zijn om de soep als tussendoortje te geven, 's middags alleen het hoofgerecht te eten en het toetje te bewaren voor in de namiddag of tijdens de nabewaking.”

Op scholen is het natuurlijk niet altijd mogelijk om eerder soep te eten. Wat kan je kind dan wel eten als het honger heeft voor de lunch? Catherine raadt ons aan om bijvoorbeeld wat olijven, walnoten, hazelnoten, amandelen te voorzien of zelfs om energieballetjes te maken: "Energieballetjes zijn in feite walnoten of hazelnoten, die met dadels worden gemengd. Dan plakt het een beetje en kan je ze dippen in cacao of kokosnoot".

Volgens haar is het beter om 's morgens geen fruit te geven, ook al wordt het als een gezond tussendoortje beschouwd: "We kunnen 's morgens fruit beter vermijden omdat het bij sommige kinderen echt hypoglykemie kan veroorzaken. Wanneer een kind hypoglykemie heeft, kan hij zich op dat moment niet meer concentreren. Dat is het grote probleem met alle suikerhoudende snacks. Dus het is beter om het fruit te bewaren voor de middag.”

Wat stoppen we in de lunchdoos?

Hoe ziet de ideale brooddoos eruit? "Het grootste deel moet bestaan uit groenten, een klein deel uit eiwitten en een nog kleiner deel uit zetmeelrijke voedingsmiddelen," zegt Catherine.

Volgens haar zou het ideaal zijn om tussen de middag voldoende eiwitten binnen te krijgen, zowel voor volwassenen als voor kinderen. "Eiwitten geven energie. Ze zorgen voor motivatie, gedrevenheid, leergierigheid, goed humeur, concentratie, enz. Dat danken aan een molecule, tyrosine genaamd, die wordt omgezet in dopamine die dit energetiserende effect teweegbrengt. Het idee is om eiwitten te nemen bij het ontbijt en bij het avondeten.”

Welke eiwitten kun je toevoegen aan de brooddozen van je kinderen? Een beetje kaas, ham, een hardgekookt ei of roerei, kikkererwten, hummus, dumplings, ...

Wat groenten betreft, raadt Catherina aan om bijvoorbeeld restjes groenten toe te voegen die de dag ervoor zijn gekookt of soep of wortelsticks of bloemkool die ze in hummus of guacamole kunnen dopen.

Ook wraps zijn een goed idee. Je kan er namelijk van alles aan toevoegen zoals hummus en allerlei rauwkost. Kinderen zijn er dol op! Quiches zijn ook een groot succes en zijn gemakkelijk te bereiden.

Inspiratie nodig voor de lunchtrommel van je kind? Aarzel niet om ons artikel over dit onderwerp te lezen!

Suiker bij de lunch: goed of slecht idee?

Boterhammen met choco zijn de te vermijden maaltijd: "Boterhammen met choco zijn alles behalve wat je kind tijdens de lunch nodig heeft. Het bevat veel te veel suiker voor kinderen". De voedingsdeskundige raadt ook aan geen toetje in de lunchtrommel te stoppen omdat kinderen de neiging hebben de boterhammen over te slaan en in plaats daarvan een toetje te eten.

Wat de dranken betreft, is het advies hetzelfde: "water blijft echt de topper en zelfs fruitsap raad ik af. Nogmaals, het bevat te veel suiker en het kind heeft dat niet nodig tot 16 uur. Suiker bewaar je voor na 16u”, legt Catherine uit.

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages