Zwangerschapscursussen

Veel mama’s kiezen voor een zwangerschapscursus om zich voor te bereiden op de bevalling. Het kan helpen om de pijn beter te kunnen bevatten en je zenuwen wat onder controle te houden. Er bestaan allerlei soorten cursussen, die je meer leren dan enkel ademhalingsoefeningen. Kies de cursus die het beste bij je past. Om je te helpen met die beslissing, geven we je hier een overzicht van enkele soorten zwangerschapscursussen, wat ze inhouden, waar ze goed voor zijn, vanaf wanneer je ze kan volgen en hoelang ze duren, en of het individuele of groepssessies zijn.

Prenatale kinesitherapie

Wat is het? Prenatale kine is de meest gevolgde zwangerschapscursus. Het bestaat uit oefeningen die een kinesitherapeut je aanleert als ondersteuning tijdens de zwangerschap en als voorbereiding op de bevalling. Deze oefeningen kan je elke dag doen. Je zal ook ademhalings- en persoefeningen leren en je bekkenbodemspieren trainen.

Waar is het goed voor? De ademhalings- en perstechnieken zullen van pas komen tijdens de bevalling. Ze zorgen voor een houvast. De oefeningen voor je bekkenbodemspieren zullen vooral handig zijn na de geboorte, maar het is goed om ze op voorhand onder de knie te hebben, dan kan je meteen beginnen met die spieren weer te versterken. Tijdens de sessies komt er nog allerlei informatie aan bod, wat kan helpen om je gerust te stellen tijdens de zwangerschap als je nog met vragen zit. Zo ben je voorbereid en geïnformeerd.

Wanneer? Prenatale kine is mogelijk vanaf de 26ste zwangerschapsweek. De meeste mutualiteiten betalen 9 kinesessies terug op voorschrift van je huisarts of je gynaecoloog, maar je kan natuurlijk ook meer of minder sessies volgen. Je overlegt dit het best met je arts.

Groepssessie of alleen? Je kan zowel in groep of alleen prenatale oefeningen doen.

Prenatale yoga

Wat is het? Zoals de naam al doet blijken, is dit yoga voor zwangere mama’s. Het lijkt op een gewone yogales, maar met aangepaste houdingen en ademhalingsoefeningen. Je hoeft geen voorkennis van yoga te hebben, dus ook als je voordien niet zo sportief was, kan je een prenatale yogacursus volgen.

Waar is het goed voor? Het is goed om in beweging te blijven tijdens je zwangerschap, en yoga is een fijne en ontspannende manier om dat te doen. Zo kan je je conditie blijven onderhouden. Prenatale yoga helpt ook bij rugpijn, pijn in de heupen en problemen in het bekkenbodemgebied.

Wanneer? Je kan prenatale yoga volgen vanaf 14 weken. Een les duurt ongeveer 1 uur. Je volgt zoveel lessen als je maar wilt. Je bespreekt wel het best eerst met je arts of je aan sport mag doen.

Groepssessie of alleen? Net zoals bij een gewone yogales vinden prenatale yogalessen plaats in groepsverband. Je kan er alleen naartoe gaan of samen met een zwangere vriendin.

Prenatale aquagym

Wat is het? Aquagym wordt ook wel watergymnastiek genoemd. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn dit gymnastiekoefeningen die in het water worden gedaan. Het is een zachte sporttak, perfect voor zwangere mama’s die aan lichaamsbeweging willen doen tijdens hun zwangerschap.

Waar is het goed voor? Prenatale aquagym helpt evenwichtsproblemen te verkleinen en het verbetert de lichaamshouding, de bloedsomloop en de ademhalingscontrole. Het kan ook helpen bij de doorgang van baby door de bekken. Dit komt allemaal van pas tijdens de bevalling. Bovendien kan het water fijn aanvoelen voor je zware benen en bolle buik.

Wanneer? Je kan gedurende je hele zwangerschap lessen volgen. De duur van een les hangt af van zwembad tot zwembad. Je bespreekt het best eerst met je arts of je aan sport mag doen.

Groepssessie of alleen? De lessen prenatale aquagym zijn in groep. Je kan er alleen naartoe of je kan een zwangere vriendin meenemen.

Sofrologie

Wat is het? Sofrologie is een soort van therapie die geïnspireerd is door andere relaxerende activiteiten zoals yoga en hypnose. De methode is gebaseerd op relaxatieoefeningen die je in een toestand van diepe ontspanning brengt. Het is zowel een fysieke als een mentale vorm van therapie: je combineert ademhalingsoefeningen met ontspanningsbewegingen en de visualisatie van positieve beelden. Je kan ook aan sofrologie doen als je niet zwanger bent, maar er bestaan specifieke cursussen voor toekomstige mama’s.

Waar is het goed voor? Je leert je emoties te beheersen en stress te verminderen. Bovendien kan sofrologie helpen om de pijn van je weeën beter te kunnen doorstaan en kan het de slaap bevorderen. De technieken die je aanleert kunnen je ook helpen na de geboorte, tijdens het herstel van je lichaam.

Wanneer? Je kan beginnen met deze sessies vanaf de 6de maand van je zwangerschap. Een cursus bestaat gewoonlijk uit 5 à 10 sessies die elk ongeveer een uur duren.

Groepssessie of alleen? Sofrologie kan zowel in individueel als in groep. Bij sommige cursussen kan je partner de laatste paar sessies ook bijwonen.

Haptonomie

Wat is het? Haptonomie is een therapie waarbij aanraking centraal staat. Het komt dan ook van de Griekse termen ‘hapsis’ (tast, gevoel) en ‘nomos’ (regels, norm). Tijdens een cursus zwangerschapstherapie vormen jij en je partner door aanrakingen en bewegingsoefening een hechtere band met je baby in de buik.

Waar is het goed voor? In tegenstelling tot andere zwangerschapscursussen, staat hier het contact met de baby centraal. Door je buik op verschillende manieren aan te raken en te voelen, word je bewuster van je rol als ouder en versterk je ook de betrokkenheid bij je partner. Je leert ook hoe je je kan ontspannen, hoe je je baby het best kan dragen (hoe gezond staan, zitten en bewegen) en welke houdingen helpen de weeën op te vangen.

Wanneer? Je kan beginnen met haptonomie vanaf de 4de zwangerschapsmaand, of vanaf het moment dat jij en je partner de baby goed voelen bewegen. Een cursus duurt doorgaans tussen de 5 à 10 weken.

Groepssessie of alleen? Je partner wordt aangemoedigd om mee de sessies te volgen. Als je alleenstaande mama bent, kan je ook alleen komen of met iemand die je vertrouwt, zoals een goede vriendin of een familielid. Zwangerschapshaptonomie is meestal niet in groep, maar individueel (per koppel).

Naast je fysiek voorbereiden op je bevalling moet je natuurlijk ook enkele praktische zaken in orde brengen: een kraamkliniek kiezen, kraamhulp regelen, maar ook je startbedrag aanvragen. Vanaf je 6de zwangerschapsmaand kan je je aanvraag doen bij Infino via een online formulier. Zij regelen daarna alle administratie rond je kindergeld. Je hoeft dus niets meer te doen en kan je volledig concentreren op je pasgeboren wonder.

 

Word lid van De Roze Doos

Meer dan 800 euro voordelen, waaronder toegang tot al onze geschenkdozen !

Advantages