Zwanger? Deze voedingsmiddelen moet je vermijden


Geschreven op 12/08/2022 door La Rédaction,
Gewijzigd le 12/08/2022

Als je zwanger bent, heb je waarschijnlijk een hoop vragen? Welke kleren moet nu je dragen, wat moet je kopen voor je baby, in welke ontwikkelingsstadia zit hij of zij ... en het allerbelangrijkste: hoe zit het met je voeding? Wij hebben een lijst samengesteld van voedingsmiddelen die je tijdens je zwangerschap moet vermijden.

Tijdens je zwangerschap is het van essentieel belang evenwichtig te eten om je foetus alle voedingsstoffen te geven die hij nodig heeft en om tekorten tijdens deze stressvolle periode te voorkomen. Je hebt daardoor misschien opeens zin in bepaalde voeding of juist een afkeer ervan. Daarnaast is het ook belangrijk om voorzichtig te zijn met bepaalde voedingsmiddelen die een risico voor de baby vormen. Wij verzamelen ze voor jou.

Voedingsmiddelen die toxoplasmose kunnen veroorzaken

Zodra je zwangerschap bevestigd is, zal je arts of gynaecoloog een bloedonderzoek doen om te bepalen of je immuun bent voor toxoplasmose. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een parasiet in de aarde. Daarom is het nodig om enkele voorzorgsmaatregelen te nemen als je niet immuun bent:

  • Was groenten en fruit altijd goed.
  • Kook en bak vlees, vis of eieren altijd goed door.
  • Vermijd het eten van wild en gerookt vlees.

Naast het letten op je eetgewoonten, moet je ook voorzichtig zijn met dieren zoals katten en bij het tuinieren.

Voedingsmiddelen die een risico op listeriose inhouden

In tegenstelling tot toxoplasmose, kan je niet immuun zijn voor listeriose. Alle zwangere vrouwen moeten daarom voorzichtig zijn met de volgende voedingsmiddelen:

  • Bepaalde kaassoorten: rauwe melk, of kaas met een hardere of behandelde korst. Vermijd ook blauwe kazen, Camembert, Brie, enz., alsook artisanale kazen waarvan je de herkomst niet kent.
  • Gekookte of rauwe charcuterie, paté en andere rauwe vleesproducten.
  • Zeevruchten, gerookte vis en schaaldieren.

Wat mag je niet drinken tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent, is de ideale drank natuurlijk niet-bruisend water.

Verder zijn er een paar voorzorgsmaatregelen te nemen met bepaalde dranken in het bijzonder:

  • Koffie en cafeïnehoudende dranken, aangezien cafeïne een stimulerend middel is en het risico op een miskraam en vroeggeboorte kan verhogen.
  • Thee kan je ook beter links laten liggen omdat het theïne bevat, dat een goede opname van ijzer verhindert.
  • Sommige kruidentheeën zijn niet geschikt tijdens de zwangerschap. Bepaalde kruiden stimuleren de baarmoeder, hebben een hormonale werking of zijn schadelijk voor het verloop van de zwangerschap. Aarzel niet om je arts om advies te vragen.
  • Drink geen alcohol: dat is schadelijk voor de ontwikkeling van de baby, in het bijzonder voor zijn hersenen en zenuwstelsel.
  • Vermijd energiedrankjes want die bevatten ook cafeïne en ingrediënten waarvan de effecten op zwangere vrouwen nog onbekend zijn.

Wat mag je niet eten tijdens de zwangerschap?

Sommige voedingsmiddelen zijn niet verenigbaar met je zwangerschap. Soms omdat ze je hormonen verstoren, soms omdat ze stoffen bevatten die mogelijk giftig zijn voor je kind. Dit zijn de belangrijkste voedingsmiddelen om rekening mee te houden:

  • Overmatige consumptie van soja kan je hormoonspiegel verstoren. Het bevat fyto-oestrogenen of plantenhormonen die lijken op oestrogeen. Als je er veel van neemt, kunnen ze de zwangerschap belemmeren.
  • Lever en leverproducten.
  • Bepaalde producten verrijkt met fytosterolen en stanolen, zoals margarine.
  • Zoetstoffen, zoals aspartaam.
  • Bepaalde vissen die toxische stoffen kunnen bevatten (kwik, methylkwik, polychloorbifenylen, enz.) Voorbeelden zijn zwaardvis, marlijn, haai, lamprei of siki. 
  • Etherische oliën worden ook niet aanbevolen tijdens de zwangerschap.
  • Vraag tot slot ook altijd advies aan je arts als je medicijnen gebruikt: sommige stoffen kunnen schadelijk zijn voor je baby.

Wees je bewust van de herkomst van het voedsel dat je eet. Kies zoveel mogelijk voor natuurlijk en biologisch voedsel om contact met schadelijke stoffen zoals pesticiden te vermijden.

Dat geldt ook voor producten die je inademt of waarmee je dagelijks in contact komt, bijvoorbeeld via huishoudelijke producten of cosmetica. Kies neutrale en natuurlijke producten voor het schoonmaken van je huis en het verzorgen van je huid.