Coverfoto 2 (28)
favorieten
Zwangerschapspijn en pijn

Help, ik ben zwanger en heb altijd honger!


Geschreven op 12/08/2022 door La Rédaction,
Gewijzigd le 12/08/2022

Je bent zwanger en je misselijkheid is eindelijk voorbij. Vanaf nu is er maar één ding waar je nog aan kan denken. Eten. Ook al eet je meer dan genoeg, het duurt niet lang voor je weer honger hebt als een beer. Misschien voelt het vreemd aan, zeker als je gewoon bent om gezond en evenwichtig te eten. Maak je vooral geen zorgen, het is een normale fase van de zwangerschap.

Profiteer van voordelen tot 800€, praktische en onmisbare tips
talrijke stalen, gratis dozen

Hormonen: de oorzaak van je eetlust?

De geneeskunde heeft nog niet alle mysteries van een zwangerschap ontrafeld, maar we kunnen er vrij zeker van zijn dat hormonen een rol spelen bij de honger die je voornamelijk tijdens het tweede en derde trimester ervaart. Je ontwikkelt onder invloed van hormonen namelijk een gevoeligere smaak- en geurzin. Het perfecte excuus om toch dat heerlijke gebakje te gaan halen dat je in de etalage van je favoriete bakker zag staan.

Comfort food: eten als troost

Eten kan soms een troostende functie hebben. Het helpt je om te gaan met je emoties en tijdens de zwangerschap is dat niet anders. Het is niet zo dat je enkel maar geluk en blijheid ervaart als je zwanger bent. Het nieuwe leven in je buik kan je ook heel wat kopzorgen bezorgen. Mama worden is een ingrijpende gebeurtenis, net zoals bevallen. Het kan je wat angst inboezemen en je hebt vast heel wat vragen. Sta er even bij stil of je zin in eten gestuurd wordt door emoties. Zo kan je kiezen om anders te gaan eten.

Food cravings: tekens van echte behoeften

Ben je vegetariër en heb je ineens toch zin in een biefstuk? Wil je enkel nog aardbeien eten? Zou je je hebben en houden verkopen in ruil voor een bord friet? Deze zogenaamde food cravings zijn een signaal van je lichaam. Het betekent dat je nood hebt aan extra eiwitten, calcium of andere voedingsstoffen. Je baby spreekt immers je reserves aan om zich te ontwikkelen. Geef dus gerust toe aan de verleiding.

Suiker: een verraderlijke vriend

Ah, suiker, de zoete verleider! Het kan natuurlijk geen kwaad om af en toe iets gesuikerd te eten, maar hou er rekening mee dat je steeds meer suiker zal willen. Beperk je suikerconsumptie dus zoveel mogelijk. Dat leidt niet enkel tot meer gewichtstoename, maar verhoogt ook je risico op zwangerschapsdiabetes. Dat heeft gevolgen voor jouw gezondheid en vooral voor die van je baby. Zo is de kans op vroeggeboorte en hart- en vaatziekten aanzienlijk groter. Verwen jezelf, maar overdrijf niet.

Onze tips om je honger onder controle te houden

  • Drink voldoende water gedurende de dag. Honger kan een teken zijn dat je eigenlijk dorst hebt. Drink dus eerst een glas water en kijk of de honger overgaat voordat je naar een pak koekjes grijpt.
  • Eet naast de drie hoofdmaaltijden, \'s morgens, \'s middags en \'s avonds, nog twee tussendoortjes, bijvoorbeeld om 10u en om 16u. Let erop dat je gezond voedsel kiest, zoals fruit of yoghurt. Dat is ook goed voor je spijsvertering.
  • Eet zoveel groenten als je wil. Dat helpt je honger te stillen en het is nog eens gezond ook.
  • Eet altijd een portie zetmeelrijke voedingsmiddelen bij je groenten, zoals aardappelen of volkorenpasta.
  • Vergeet niet om voldoende eiwitten te eten. Eiwitten zitten onder andere in vis en vlees of zuivelproducten en geven je snel een verzadigd gevoel. Ga eens voor roerei met ham als ontbijt of kwark met vers fruit.
  • Kies bij voorkeur voor volkorenpasta, volkorenrijst en andere volkoren granen. Die zijn namelijk voedzamer.
  • Neem de tijd om te eten. Ban televisie, gsm of telefoongesprekken tijdens de maaltijd. Eet bewust.

Heb je ondanks dit advies toch nog honger? Kies dan voor gezonde, caloriearme producten.

Probeer gevarieerd te eten, maar wees niet obsessief bezig met je weegschaal. Geniet en trakteer jezelf. Een zwangerschap duurt maar 9 maanden.